SEO Là Gì ? Thuật ngữ SEO - Không nhầm lẫn với CEO nhé !





SEO - Search Engine Optimize

Nếu còn là "lính mới" trong lĩnh vực SEO thì nên xem bài sau:
Phải nắm được các thuật ngữ trong nghành thì mới dễ tiếp cận các vấn đề trong các bài viết cũng như công việc...

Cỗ máy tìm kiếm Google làm việc như thế nào ?

Những thông tin mà chúng ta tìm kiếm qua Google sẽ được cung cấp (hiển thị) ra từ đâu ? Nguyên tắc lấy thông tin đó như thế nào ?

Mời mọi người xem video mô tả về cỗ máy tìm kiếm do chính Google cung cấp:


bấm vô nút hiển thị phụ đề để hiển thị tiếng việt [phụ_đề] [HD] [Youtube] 

Từ video trên chúng ta nắm được nguyên tắc thu thập thông tin của Google là qua các con Bots (Google Bot). Nhưng khi mà một câu hỏi mà có hàng trăm / hàng ngàn đáp án giống nhau thì nguyên tắc nào để Google hiển thị thứ tự các kết quả này ???

Trong video có nói đến từ các Spider. Đây chính là Bots ta hay gọi tiếng việt là các con bọ của Google.

Các Google Bots làm gì?

  • Thu thập dữ liệu các website, từ các máy chủ trên toàn cầu..gồm có dạng text/image/video...
  • Thu thập các liên kết liên quan tới trang web / bài viết....
  • Các dư liệu thu thập về máy chủ Google sẽ index các dữ liệu cho web 
Từ việc thu thập thông tin nói trên Google sẽ index các dữ liệu cho website và từ đây sẽ quyết định thứ hạng cho một trang web / bài viết...

Các SEO-er hay là các Admin / Webmaster có nhiệm vụ làm gì ?

SEO

Tối ưu hóa công cụ tìm kiếm, tiếng Anh: Search Engine Optimization, viết tắt: SEO, là một tập hợp các phương pháp nhằm nâng cao thứ hạng của một website trong các trang kết quả của các công cụ tìm kiếm (phổ biến nhất là Google, tại vì GG giờ đang là số 1).

 Làm thế nào để tối ưu hóa Website với công cụ tìm kiếm ?

  • Tối ưu cấu trúc Website. Tốc độ / Giao diện UX ...
  • Tối ưu cấu trúc link (Xây dựng link thân thiện...)
  • Tối ưu Onpage-Offpage (Xem Onpage-Offpage )
  • Tối ưu bài viết (Viết bài chuẩn SEO )
  • Xây dựng/cung cấp Nội Dung hữu ích tới người dùng
  • ...còn rất nhiều thứ để làm... 

Câu này trả lời này thì luôn được các SEOer săn lùng. Dù là SEOer lâu năm cho tới các Newbie . Ngoài những căn bản của SEO trong lý thuyết mà ai cũng tự học được. Thì có một điều là các công cụ tìm kiếm lại luôn luôn cũng có những cập nhật mới. Họ có những thuật toán mới để thích nghi với các SEO mũ đen (Black hat SEO) hay là đáp ứng với xu thế mới....để làm tốt hơn nhiệm vụ của nó là một công cụ tìm kiếm tốt phục vụ người dùng.

Bí quyết của SEO-er:

Hãy luôn cập nhật tin tức về SEO...
Xem:


Tổng hợp các Video Google về Search Engine

What is SEO ?

Algorithm 

– A set of rules used by computers to solve problems. Search engines use algorithms to determine the rankings on a search results page.

ALT text 

– A word or phrase that describes the content of an image. This is displayed if an image is not loaded, and it also helps search engines to index a page. E.g. “The homepage of my website features an image of a fruit and vegetable garden. I included ALT text ‘fruit and vegetables’ to describe it.”

Anchor text 

– The clickable text that forms part of a hyperlink. For example, if clicking ‘Photo gallery’ on a webpage takes you to ‘www.mywebsite.com/images’, then ‘photo gallery’ is the anchor text.

Black hat 

– Manipulative or deceptive SEO tactics that optimize websites for search engines, not for people. E.g. “I was especially careful to avoid any black hat SEO techniques; I didn’t want to hurt the ranking of my website in search engines.”

Bot, crawler or spider

– A program that browses and indexes content on the internet. This data is then used to help search engines deliver relevant search results. E.g. “When I launched my website, I made sure that the pages were visible to search engine bots, so they could index my pages.”

Destination page 

– The page being linked to from another page. E.g. “If you click the link to ‘Gallery’, you’ll see a destination page full of images of our fruits and vegetables.” Internal links – Links from one page to another page within the same website.

Meta description 

– A snippet of text in a web page’s code that describes the content of the page, and is used as the website’s description in a search engine results page. E.g. “I write meta descriptions for each page of my website in case the search engine displays the page in the search results.”

Meta keywords 

– A short list of words that describe the content of a webpage. These aren’t used by search engines. Ranking – A listing’s position on a search engine results page.

Search engine optimization (SEO) 

– The practice of making changes to web pages, content, and the promotion of that content, to improve visibility in organic - or unpaid - search engine results.

Search engine results page (SERP) 

– A list of results appearing in a search engine in response to a person’s search query. SERPs contain organic results as well as ads.

Title element 

– The title of a web page as indicated in the HTML. Also often used as the title of your page in a search engine results page. E.g. “I pay careful attention to the title element of my web pages, to help search engines understand what the pages are about.”

Web spam or spam 

– Techniques that are used by some websites to try and cheat their way to the top of search results, for example repeating keywords and paying other sites to link to yours. This is considered bad practice because truly relevant websites get buried in the results. E.g. “I received email offers to rank first in Google search results but have turned them down because the techniques used are spam.”

White hat 

– Tactics that optimize web pages for people, not for search engines. This is done by following best practices for creating good content and increasing search visibility. E.g. “I only use white hat tactics to help search engines find my website.”

XML sitemap 

– A list of all the web pages that make up your site. This helps search engines to understand your website. E.g. “Adding a sitemap helped search engines understand the pages on my website.”